5 najczęstszych błędów przy projektowaniu stron internetowych

Zacznijmy do faktów. Według badań TNS OBOP, już 2/3 małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) w Polsce posiada własną stronę internetową, jednak jakość wykonania większości z nich pozostawia wiele do życzenia. Często na pierwszy rzut oka widać, że strona średniej wielkości firmy została wykonana na podstawie darmowego szablonu. Bez jakichkolwiek zmian w grafice i zapewne w czasie krótszym niż jeden dzień. Z drugiej strony można spotkać starsze witryny z indywidualnie przygotowanym layoutem. Przyglądając się bardziej uważnie, można dostrzec, że został on przygotowany bez zastosowania się chociażby do zasad zasad kompozycji. Grafika razi artefaktami, a czasami nawet się „rozjeżdża”, co daje podstawę do stwierdzenia, że został on wykonany przez osobę, która zajmuje się grafiką komputerową raczej tylko hobbistycznie. Wszystko to sprawia, że ponad 60 proc. przedsiębiorców posiadających własną witrynę nie jest zadowolonych z jej wyglądu.

Jako, że podobno najlepiej uczyć się cudzych błędach, w tym artykule przedstawie zestawienie 5 najczęściej popełnianych błędów przy projektowaniu stron internetowych, z którymi możemy się spotkać przeglądając przypadkowo wybrane strony w polskim internecie.

1. Przerost formy nad treścią

Nie zależenie od tego czy jest, to najprostsza strona – wizytówka, czy powiedzmy portal internetowy, ich podstawową funkcją jest udostępnianie konkretnych treści. Layout strony nie powinien w żaden sposób przeszkadzać w ich odbiorze, a pomagać użytkownikowi w zlokalizowaniu szukanych informacji. Niestety projektanci stron internatowych bardzo często zapominają o tej podstawowej zasadzie. Widok strony wykonanej ze zbyt dużą dozą fantazji nie należy niestety do rzadkości. Odbiór informacji na tego typu witrynach jest często mocno utrudniony.

Dla tego powinniśmy unikać:

  • Tworzenia zbyt jaskrawych layoutów stron
  • Używania więcej niż 2 kolorów, które nie komponują się ze sobą
  • Umieszczania zbyt dużej ilości reklam (najlepiej wcale)
  • Używania jaskrawych background-ów

niewzraźna-treść

2. Nieczytelny tekst

Dobry design i poprawnie zaprojektowany interfejs strony nic nie pomoże, jeżeli użytkownicy będą się męczyć podczas czytania treści na niej umieszczonych. Jeżeli tekst będzie wymagał wytężania wzroku, powiększenia strony i dodatkowo nie będzie podzielony na logiczne akapity i nagłówki, to poskutkuje to tym, że odwiedzający kliknie przycisk wstecz i poszuka bardziej dostępnej informacji. Większość internautów reaguje w ten sposób już po przeczytaniu kilku zdań tekstu. Jeżeli tekst jest mało zrozumiały, a w dodatku jego czytanie męczy wzrok, to taka strona ma zagwarantowany wysoki współczynnik odrzuceń. Co gorsze, nawet najbardziej wartościowe informacje, przekazane z ten sposób nie wpłyną zbytnio na jego poprawę.

Najczęstsze błędy to:

  • Zbyt mała i nieczytelna czcionka
  • Źle dobrana typologia
  • Niedostateczne odstępy między wierszami
  • Za mały kontrast między tekstem a tłem strony
  • Brak podziału tekstu na logiczne akapity
  • Zbyt duża liczba pogrubień, podkreśleń, ogólnie „upiększeń” w teście
  • Wyśrodkowanie testu na całej stronie

nieczytelny-tekst

3. Źle zorganizowana nawigacja

Nawet najlepszy kontent nie będzie spełniał prawidłowo swojej roli, jeżeli strona będzie pozbawiona intuicyjnej, przejrzystej nawigacji i prawidłowego linkowania wewnętrznego. Jest to szczególnie ważne przy rozbudowanych serwisach tematycznych. Z nawigacją lepiej nie eksperymentować i trzymać się powszechnie przyjętych wzorców projektowania. Przez lata użytkownicy zostali przyzwyczajeni do pewnego schematu ułożenia elementów nawigacji. Potwierdzają to badania przeprowadzone między innymi przez korporację Google. Analizie poddano wzrok internautów, a dokładnie, na którą cześć strony najczęściej kierują wzrok internauci w pierwszych sekundach od jej wyświetlenia. Okazuje się, że jest kilka punktów, na które kierujemy wzrok jeszcze przed wyświetleniem strony. Spodziewamy się ujrzeć tam interesujące nas elementy nawigacji czy np. logotyp strony.

Natomiast do złych praktyk możemy zaliczyć:

  • Błędny w linkowaniu – nie działające linki
  • Nie umieszczenie linka prowadzącego do strony głównej (np. po kliknięciu w logotyp)
  • Umieszczanie głównego menu w innym miejscu niż tuż pod nagłówkiem strony
  • Tworzenie długich pasków menu zamiast tzw. pod menu
  • Użycie ikon w menu, które nie korespondują z kontekstem odnośnika (o mylnym znaczeniu)

nieintuicyjna-nawigacja

4. Niezgodność z najpopularniejszymi przeglądarkami

Błędnie zakodowana strona jest często przyczyną jej  niepoprawnego wyświetlania. Developerzy tworzący layouty często muszą się zmagać z faktem różnic w mechanizmie renderowania kodu w kilku czołowych przeglądarkach internetowych. Brak zdefiniowania reguł dla obsługi starszych przeglądarek w kodzie CSS skutkuje zazwyczaj „rozjechaniem” się struktury strony. Strona, która została przetestowana np. za pomocą Firefoxa, może wyglądać zupełnie inaczej pod IE czy nawet Chromem. Niestety w większości przypadków ten wygląd jest nie do przyjęcia. Odrębną kwestią jest używanie aktualnej przeglądarki, która radzi sobie z obsługą nowych właściwości CSS3. Nie możemy założyć, że użytkownik korzysta zawsze z aktualnego oprogramowania, więc twórca strony powinien w jak największym stopniu zadbać o poprawne i jednolite wyświetlanie.

Błędy są zazwyczaj spowodowane:

  • Brakiem przeprowadzenia testów renderowania strony pod różnymi przeglądarkami
  • Używaniem nowy właściwość CSS, które nie są jeszcze obsługiwane przez większość przeglądarek

5. Brak logotypu firmowego – niespójna szata graficzna

Innym przekładem złego podejścia do tematyki projektowania strony jest brak logotypu firmowego. Niekiedy klient zgłaszający się do webmastera nie posiada jeszcze wizji firmy. Nie ma logo, ani żadnych projektów reklamowych. Brak jakichkolwiek materiałów reklamowych, które mogły by chociażby nakierować twórcę na kolorystykę tworzonej witryny sprawia, że projektant musi tak na prawdę zacząć od stworzenia wizerunkiem firmy. W tej sytuacji pracę nad witryną powinniśmy zacząć od stworzenia projektu logotypu firmowego i wybranie z klientem odpowiedniej kolorystyki. Dopiero będąc w posiadaniu tych informacji powinniśmy zacząć pracę nad layoutem strony. Zastąpienie logo tekstem skutkuje zazwyczaj tym, że strona w żaden sposób nie koresponduje z wizerunkiem firmy. Sprawia, to wrażenie, że witryna nie jest najlepszej jakości, obniżając tym samym poziom zaufania w oczach klientów firmy, dla której została wykonana.

brak-logotypu

W wyniku takiego postępowania zazwyczaj mamy:

  • Niezgodność witryny z wizerunkiem firmy wykreowanym w innych mediach
  • Brak logotypu na stronie, co zmiesza wiarygodność przedsiębiorcy

Podsumowując:

Mimo, że większość firm posiada już własną witrynę internetową, to duża ich część jest źle zaprojektowana. Przedstawiłem tutaj najczęściej pojawiające się błędy, ale wprawne oko dopatrzy się ich znacznie więcej. Wszytko to pozwala stwierdzić, że początkowo branża internetowa, była dość chaotyczna, a profesjonalne firmy IT działały na rynku razem z rzeszą amatorów. Druga storna medalu jest jednak znacznie bardziej pozytywna. Dzięki takiej sytuacji powstał dodatkowy potencjał klientów dla profesjonalnych firm i freelancerów, który zapewnię w niedalekiej przyszłości zaowocuje nowymi zleceniami na modernizację dotychczasowych witryn.

2 komentarze do “5 najczęstszych błędów przy projektowaniu stron internetowych

    1. Dzięki za zwrócenie uwagi. Poskutkowało to również kilkoma zmianami stylistycznymi w tekście i optymalizacją wpisu 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *